Ricerca in corso

Autore dell'avviso: Antonio Greco

27 giugno 2021
Che cos'è l'indice di Morse, e cosa c'entra con la simmetria? Scoprilo seguendo la comunicazione breve (20 minuti)

Video: Symmetry and monotonicity results for solutions of semilinear PDEs in sector-like domains

Comunicazione breve ai Minicorsi di Analisi Matematica dell'Università di Padova (edizione 2021).

Abstract.

In the field of PDEs, Morse theory is used to infer the existence of critical points of a functional from topological arguments. The theory allows to prove that some problems have multiple solutions with different Morse index. It is frequently observed that solutions whose Morse index is small have a simpler shape in comparison to others. I report on a work in progress with Francesca Gladiali from the University of Sassari concerning a mixed boundary-value problem for a semilinear elliptic equation in a sector-like domain. We prove that solutions whose Morse index does not exceed 1 must either be axially symmetric (i.e., radial in the plane), or monotone with respect to the angular variable. Classical references on Morse theory are those of Bott, Milnor, and Morse. More specific references on the talk's subject are found in the papers by Gladiali, Pacella, Weth and in a recent book by Damascelli and Pacella.

24 ottobre 2021

Ricevimento Russo Prof. Massimo Tria, 28 ottobre, ore 11:00-13:00 ONLINE OPPURE IN PRESENZA

Il Ricevimento è in presenza, nel mio Studio 1 di Via San Giorgio 12 (ex-clinica Aresu), per chi lo preferisce. Saranno rispettate le distanze e usate le mascherine. Per chi invece vorrà fare ricevimento online su Teams, il link è il seguente (COPIA E INCOLLA IL LINK SUL BROWSER): https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZThmZDZiMTUtNDliOC00ODJiLWE0YjAtNTA1MzIzZmU2YmU2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%226bfa74cc-fe34-4d57-97d3-97fd6e0edee1%22%2c%22Oid%22%3a%2232e7b76f-7949-482d-a8f1-75cbf27a3b1e%22%7d Si prega di indicare preventivamente per mail (massimo.tria@unica.it) l'argomento di cui si vuole parlare. Dopo aver raccolto tutte le richieste, mercoledì sera invierò GLI ORARI PRECISI ai singoli studenti, in modo da evitare assembramenti.