Dipartimento di Lettere, Lingue e Beni Culturali

(ultimo aggiornamento: febbraio 2020)

1. Sintesi

Professore associato di Musicologia e storia della musica (L-ART/07) nel Dipartimento di Lettere, lingue e beni culturali dell'Università degli studi di Cagliari, incaricato degli insegnamenti di Storia della Musica e Drammaturgia Musicale (Corsi di laurea triennale in Beni Culturali e Spettacolo, Lettere moderne e Lingue e comunicazione) e di Fondamenti e Didattica della musica (Corso di laurea a ciclo unico in Scienze della Formazione Primaria)

Membro del collegio dei docenti del Dottorato in Storia, Beni Culturali e Studi Internazionali dell’Università degli Studi di Cagliari

Membro del comitato scientifico della Fondazione Archivio Luigi Nono Onlus e del consiglio direttivo del Labimus – Laboratorio interdisciplinare sulla musica

Membro dei comitati della Rivista Italiana di Musicologia (Società Italiana di Musicologia), della collana Venetian Music Studies (Brepols – Università Ca’ Foscari) e di Archival Notes. Sources and Research from the Institute of Music (Fondazione Giorgio Cini)

 

2. Academic area, discipline and research interests

Academic area: Antiquities, Philology, Literary Studies, Art History (Cinema, Music, Performing arts, television and media)

Academic discipline: Musicology and History of Music

Research interests: Western art music of 20th-21st centuries. Compositional process, composers’ poetics. Applied music philology and hermeneutics. Music archives and libraries.

 

3. Academic Employment History

• 2020-current. Associate Professor. Università di Cagliari: Dipartimento di Lettere, Lingue e Beni Culturali (Department of Humanities, Languages and Cultural Goods)

• 2016-2019. Assistant professor (Ricercatore RTDb). Università di Cagliari: Dipartimento di Storia, Beni Culturali e Territorio

• 2011-2016. Senior Lecturer (Ricercatore t.d.) “Rita Levi Montalcini”: Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Università di Cagliari: Dipartimento di Storia, Beni Culturali e Territorio

• 2009-2010. Research-Fellow. Université Paul Verlaine, Metz: Centre régional universitaire lorrain d’histoire.

• 2007-2009. Lecturer (Attaché temporaire d’enseignement et de recherche docteur). Université de Rouen.

• 2005-2006. Teaching PhD Student (Attaché temporaire d’enseignement et de recherche doctorant). Université de Nice-Sophia Antipolis.

• 2002-2005. Teaching PhD student (Allocataire de recherche-moniteur). Université de Nice-Sophia Antipolis.

3.1. Other appointments

• 2020, May-June.Visiting scholar. Universitè de Genève: Département d’histoire de l’art et musicologie. (Postponed)

• 2019, August. Visiting scholar. CNRS, Paris: Institut de recherche en musicologie.

3.2. Membership

• 2016-current. Member of Doctoral School in History, Cultural Heritage and International Studies (Università di Cagliari).

• 2016-current. Member of Labimus ‘Laboratorio Interdisciplinare sulla Musica’ (Università di Cagliari).

 

4. Research Experience

4.1. Collective research projects [role]

• 2019-current. Biennial project funded by the Fondazione di Sardegna, call for projects 2018, I beni culturali e le costruzioni identitarie: arte, cinema e musica. Il caso della Sardegna, dal secondo dopoguerra ai giorni nostri. ARCIMUSA. [principal investigator]

• 2019-current. PRIN Research project of national interest: Heritage, Festivals, Archives. Music and performing practices of oral tradition in the XXI Century. Patrimoni, festival, archivi: pratiche musicali e performative di tradizione orale nel XXI secolo. Coordinator Giovanni Giuriati, Università di Roma La Sapienza. Research unit of Cagliari: coordinated by Ignazio Macchiarella. [member]

• 2018-current. CPPM. Current Perspectives of Polychoral Music. Haute École de Musique de Genève, Institut de recherche en musique et arts de la scène. Coordinated by Jean-Pascal Chaigne. [partner]

• 2009-2010. Les festivals de musique contemporaine en Lorraine. Rencontres Internationales de Musique Contemporaine de Metz. Rendez-vous Musique Nouvelle de Forbach. Recensement documentaire et répertoire des programmes pour l’étude critique et la valorisation. Conseil Régional de Lorraine, CRULH Université Paul Verlaine de Metz, FEDER Fonds européens de développement régional – Programme opérationnel compétitivité régionale 2007/2013, Université Paul Verlaine de Metz. [principal investigator]

4.2. Personal research projects

• 2020. Current Perspectives of Polychoral Music (CPPM) – Collecting Data for a Musicological Reading (Mobilità giovani ricercatori 2019, Regione Autonoma della Sardegna, Università di Cagliari)

• 2019. Study of the sources for the critical edition of Œuvres Complètes de Claude Debussy, Série III Musique de Chambre, Volume 2 (Mobilità giovani ricercatori 2018, Regione Autonoma della Sardegna, Università di Cagliari)

• 2011-2014. Le opere giovanili di Luigi Nono e le loro fonti letterarie nel contesto politico-culturale, 1946-1956 (Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca)

• 2002-2005. Étude génétique, analytique et esthétique de la famille d’œuvres …explosante-fixe… de Pierre Boulez (Université de Nice-Sophia Antipolis – École doctorale Lettres, sciences humaines et sociales)

• 2001. Research on the Pierre Boulez Collection (Paul Sacher Stiftung – Basel)

4.3. Editorial assignements

• 2016-current. Member of the editorial board of Rivista Italiana di Musicologia (Società Italiana di Musicologia).

• 2016-current. Member of the editorial board of Archival Notes. Sources and Research from the Institute of Music (Fondazione Giorgio Cini).

• 2016-current. Member of the editorial board for the book series Venetian Music Studies (Brepols – Università Ca’ Foscari).

• 2016-2019. Member of the editorial board of Revue de musicologie (Société française de musicologie).

• 2008-2011. Associate editor of Ex-tempore. A Journal of Compositional and Theoretical Research in Music (U.S.).

4.4. Other assignements

• 2015-current. Fondazione Ugo e Olga Levi, Venezia: coordinator of the study group Biblioteche di compositori. Berio, Clementi, Dallapiccola, Maderna, Malipiero, Nono, Petrassi, Pizzetti, Scelsi.

• 2016-current. Fondazione Archivio Luigi Nono, Venezia: member of the scientific commitee.

• 2015-2016. Centro Studi Luciano Berio, Firenze: project consultant for Luciano Berio (1925-2003): Writings and Interviews in 3 Volumes. Subproject on Vol. 3: Interviews. Edition. Project co-funded by the Ernst von Siemens Musikstiftung et al.:

• 2013-2016. Fondazione Giorgio Cini, Fondazione Ugo e Olga Levi: coordinator of the study group Towards a Network of European Archives of Twentieth-Century Music – Musicians’ Correspondence and Interaction between Archives

• 2013-2014. Fondazione Giorgio Cini – Istituto per la Musica: scientific consultant.

• 2012-2014. Centro Studi Luciano Berio, Firenze: project consultant for Luciano Berio (1925-2003): Writings and Interviews in 3 Volumes. Sub-project on Vols. 2 and 3 (2012-2014). Research (vols. 2 and 3), Edition (vol. 2: writings), Dissemination (exhibition and symposium) on 10th anniversary of his death.

• 2012-2016. Centro Studi Luciano Berio, Firenze: scientific consultant.

• 2012-2013. Fondazione Giorgio Cini – Istituto per la Musica: research fellow.

• 2012. Member of the scientific committee of L’esordio compositivo di Pierre Boulez e la Parigi musicale del dopoguerra, 1944-1951 (University of Bologna)

• 2010-2011. Novecento Veneto Musica – Archivi e biblioteche musicali veneti del Novecento. Regione Veneto, in coll. con la Soprintendenza archivistica per il Veneto: principal investigator.

• 2010-2011. Fondazione Archivio Luigi Nono Onlus: director (interim).

 

5. Teaching

• 2011-. Università degli studi di Cagliari. Facoltà di Studi Umanistici:

Corso di laurea in Beni culturali e spettacolo: Storia della musica e drammaturgia musicale (2015-)

Corso di laurea in Scienze della formazione primaria: Fondamenti e didattica della musica (2011-)

Corso di laurea in Scienze dell’educazione e della formazione: Storia della musica (2012-2013)

• 2007-2009. Université de Rouen. Unité de formation et de recherche Lettres et sciences humaines: Département de musicologie, Licence et Master:

Analyse de la musique baroque

Analyse de la musique contemporaine

Histoire de la musique baroque

Musique et littérature

• 2002-2006. Université de Nice-Sophia Antipolis. Unité de formation et de recherche Lettres, arts et sciences humaines: Département des Arts, Licence:

Analyse musicale

Harmonie au clavier

Musicologie de la Renaissance et de l’Âge Baroque

Musicologie des Âges Classique et Romantique

5.1. Supervision

2018-current (1 student), 2014-2017 (1 student, co-advisor). From 2012 onward he has been the supervisor of about twelve master students. He has also advised many BA-thesis.

5.2. Membership of PhD Defence Committee

• Université de Jean Monnet – Saint Étienne, École doctorale Lettres, langues, linguistiques, Arts (2019).

• Univesité Côte d’Azur (2017).

5.3. Teaching administration

• 2019-current. Università di Cagliari, Facoltà di Studi Umanistici, Corso di studi in Beni culturali e spettacolo: Coordinator of the commission for the entry test.

• 2019-current. Università di Cagliari, Facoltà di Studi Umanistici, Corso di studi in Scienze della formazione primaria: member of the commission for the web-site.

• 2018-current. Università di Cagliari, Facoltà di Studi Umanistici, Corso di studi in Beni culturali e spettacolo: supervisor of the supplementary teaching activities (workshops) in musicology, and in musicology and film studies: Music and media (2018), Introduction to audiovisual analysis (2019, 2020), Music and Cinema (2019, 2020).

• 2011-current. Università di Cagliari, Facoltà di Studi Umanistici, Corso di studi in Scienze della formazione primaria: supervisor for the mandatory music workshop.

 

6. Other activities and achievements

• Referee for the following journals: Acta Musicologica (International Musicological Society.), Archival Notes (Fondazione Giorgio Cini – Istituto per la musica), Chigiana (Accademia Musicale Chigiana), Ex-tempore. A Journal of Compositional and Theoretical Research in Music, Révue de Musicologie (Société Française de Musicologie), Rivista Italiana di Musicologia (Società Italiana di Musicologia), Philomusica online (Università di Pavia), Studi e ricerche (Università di Cagliari).

• 2013. Co-curator of the exhibit «A Wave of Ultra-modern Music.» Venice and beyond. Manuscripts and Documents from the Giorgio Cini Foundation Music Archives (Fondazione Giorgio Cini).

• 2012. Scientific collaborator for the exhibit Schönberg und Italien (Arnold Schönberg Center, Wien).

 

7. Education

• 2002-2007. Doctorat en arts – musicologie | PhD (Université de Nice-Sophia Antipolis). Mention: Très honorable avec félicitations du jury à l’unanimité.

• 2002-2005. Initiation à l’enseignement supérieur (CIES Provence-Côte d’Azur-Corse).

• 2001-2002. Diplôme d’études approfondies | Master of Arts (Université de Nice-Sophia Antipolis). Mention: Très bien.

• 1995-2001. Laurea in musicologia (Università degli studi di Pavia – Scuola di Paleografia e Filologia Musicale / Facoltà di Musicologia, Cremona). 110/110 e lode.

• 1990-1997. Diploma di corso superiore d’organo e composizione organistica (Conservatorio statale di musica «B. Marcello»,Venezia). 8,20/10.

Questionario e social

Condividi su: